محتوا محتوا

گفتگویی تخصصی با معلم جوان تفتی:


«حجت فرهادی» یکی از معلمان جوان و موفق تفتی است که نقش تربیتی معلم را برابر با انتقال تمام رفتار ظاهری و صفات باطنی به شاگردان می داند.

به گزارش خبرنگار صبح تفت، از میان تمامی عوامل آموزشی و تربیتی، نقش معلم به‌عنوان مهمترین عامل نظام تعلیم و تربیت، جایگاه و اهمیت بسزایی دارد.

معلم در رشد و پرورش دانش‌آموزان، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند؛ تمامی فعالیت‌های معلم، مانند شناخت فرآیند رشد کودکان و نوجوانان، شیوه‌های تدریس و علاقه‌مندی به رشته تدریس خود، از عواملی هستند که در آموزش و پرورش دانش‌آموزان، دخالت زیادی دارند.

«نقش تربیتی معلمان» موضوع مهمی است که امروزه آنگونه که باید مورد توجه معلمان و مسئولان آموزش و پرورش نیست و از طرفی نیز والدین دانش آموزان مطالبه و نگاه تربیتی به مدرسه و نقش معلم ندارند.

روز معلم بهانه ای شد تا با «حجت فرهادی» یکی از معلمان جوان تفتی به گفتگو بپردازیم و از وی در مورد «نقش تربیتی معلم»بپرسیم.

 

*تعبیر «نقش تربیتی معلم» چگونه تعریف می‌شود؟

برای تعریف این موضوع باید ابتدا این معنا برسیم که جایگاه نقش تربیتی و اهمیت تربیت در برنامه آموزشی چیست؟

مولای متقیان امیرالمؤمنین علی (ع) در وصیت‌نامه خود به امام حسن (ع) می‌فرمایند: «دل جوان همچون زمین نکاشته است که هرچه در آن می‌کارند می‌پذیرد.»

آنچه یک معلم در فرآیند تعلیم و تربیت به دانش‌آموز منتقل می‌کند فراتر از معلومات و مهارت‌هاست و تمام رفتار ظاهری و صفات باطنی معلم نیز به شاگردان منتقل می‌شود و اینجاست که یک معلم باید خیلی دقت و توجه داشته باشد که رابطه او با دانش‌آموز یک رابطه باطنی و معنوی است.

 

*چرا یک معلم باید به نقش تربیتی خود واقف باشد؟ به‌طور واضح‌تر؛ اهمیت تربیتی بودن فعالیت یک معلم در چیست؟

 دانش‌آموزان همیشه معلمان خود را به‌عنوان یک الگوی محبوب پذیرفته‌اند اگرچه دانش‌آموزان قبلاً در محیط خانواده علوم و اطلاعات فراوانی را کسب کرده‌اند و تا حدودی شخصیت آنان شکل‌گرفته است ولی مدرسه محل تثبیت و شکل‌گیری نهایی شخصیت دانش‌آموزان است کما اینکه بسیاری از افراد در جامعه شکل‌گیری شخصیت خود را مرهون معلمان می‌دانند و این اهمیت نقش تربیت‌معلم را به‌خوبی نشان می‌دهد.

 

*ایفای نقش تربیتی توسط معلم به «پیش‌نیازهایی» احتیاج دارد که اگر موردتوجه قرار نگیرد، نقش تربیتی یادشده مؤثر نخواهد بود، به نظر شما این پیش‌نیازها چه هستند؟

در ابتدا یک معلم باید بپذیرد که نقش تربیتی او چقدر برای دانش‌آموز اثرگذار و ماندگار است تا به آن توجه نماید بعد از پذیرش اهمیت آن توسط معلم، او باید نسبت به اخلاق و رفتار خود حساس باشد زیرا حالا دیگر او فراتر از خودش است و او مسئولیت سنگین تربیت تعدادی از انسان‌ها را نیز برعهده‌گرفته است و اگر در مرحله بعد اخلاق و رفتارش نیاز به اصلاح دارد به آن بپردازد تا بهترین الگو را در اختیار دانش‌آموزان خود قرار دهد.

 

*راهبردها و راهکارهای اصلی که باید در ایفای نقش تربیتی معلم مدنظر قرار بگیرد چیست؟

اولاً دانش‌آموزان کسی را الگوی خود قرار می‌دهند که او را قبول و به او اعتماد داشته باشند؛ مقبولیت و اعتماد حاصل دو ویژگی است: توانایی علمی داشتن و از عهده تدریس و پرسش‌های دانش‌آموزان برآمدن و دوم اینکه رفتار و گفتارش هماهنگ و منطبق باشد به‌عبارت‌دیگر نمونه‌ای قابل‌قبول از یک فرد مؤمن را ارائه کند، درثانی، محبوبیت معلم نقش قطعی و اساسی در تأثیرگذاری بر رفتار دانش‌آموز دارد اگر معلمی در دل‌های شاگردانش محبوب باشد، تأثیری بر آن‌ها تأثیر نیز خواهد گذاشت.

 

*چه عواملی باعث می‌شود تا معلم نقش تربیتی خود را نتواند انجام دهد؟

اگر معلم به رفتار، صفات و نگرش‌هایی دعوت کند ولی خود در عمل به آن پای بند نباشد، آموزش شفاهی تأثیری نخواهد گذاشت همچنان که ائمه معصومین تأکید داشته‌اند تا دیگران با رفتار صحیح خود به دین دعوت کنید، نه‌فقط با گفتار که اگر به گفتار بسنده کنید اثری نخواهد گذاشت.

 

*سخن پایانی؟

عرض تبریک هفته معلم خدمت تمام فرهنگیان عزیز؛ بنده به‌عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ فرهنگیان در جایگاهی نبوده و نیستم که اظهارنظری نمایم ولی ازآنچه از این چند سال معلمی خودآموخته‌ام و تجربه کرده‌ام مطالبی را عرض کردم.

در پایان ضمن تبریک مجدد خدمت فرهنگیان عزیز، از زحمات معلمان و اساتید این شهر که درراه تربیت نوجوانان و جوانان شهر تلاش کرده‌اند و می‌کنند قدردانی می‌کنم و نیز از همراهی‌های همسر گران‌قدر خود در این مسیر تربیتی کمال تشکر و قدردانی رادارم. باشد که ما معلمان دانش‌آموزانی را مورد رضایت امام زمان (عج) تحویل جامعه اسلامی دهیم.

 

انتهای پیام/م*




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.